Egy projekt során több ponton is előfordulhatnak konfliktushelyzetek. Tippek.
A pályázók gyakran fordulnak a nemzeti irodához a partnerek között felmerülő problémák miatt. Előfordul az is, hogy az esemény megvalósítása közben, a résztvevők között alakul ki konfliktushelyzet. Legtöbbször nektek magatoknak kell ezeket a helyzeteket megoldani, de adunk pár tippet, mi segíthet, hogyan készüljetek fel a rázós helyzetekre.
1. Az elején tisztázzátok a feladat- és felelősségi köröket!
Állapodjatok meg a projekt-partnerekkel ezekről előre. A szervezői, tréneri csapatban is fontos a feladatmegosztás. A résztvevők pedig jó, ha tudják, kihez mivel lehet fordulni.
2. Kommunikáljatok a partnerekkel!
A nemzeti iroda nem vállal döntőbírói szerepet, a konfliktusokat a partnerségen belül a partnereknek egymás között kell rendezniük. A konfliktusokat, félreértéseket elkerülhetitek, ha a partnerek rendszeresen kommunikálnak egymással, illetve ha a feladatokat és a felelősségi köröket írásos formában rögzítik egy partnerségi megállapodás keretében. (Erre sablon dokumentum itt érhető el.)
3. Fogadjátok el a szabályokat közösen!
Jó, ha a projekt elején elhangoznak a szabályok, melyek mindenkire vonatkoznak. A résztvevőkre vonatkozóan emlékezetesebb, ha ez valamilyen esemény keretében történik (pl. az ifi csere nyitónapján, az ismerkedéshez kapcsolódóan, majd jól látható marad végig mondjuk egy plakát formájában), így biztosan nem feledkeznek meg róluk. Szülessen közös elhatározás ezek elfogadásáról, és mindenki ugyanazt értse alattuk.
4. Ismerjétek meg egymást!
Sok konfliktushelyzet megelőzhető, ha a résztvevők megismerik egymást: tervezzetek a programba ismerkedős játékokat és kulturális ismerkedést. Fontos az is, hogy a résztvevők megértsék, miért vannak itt és mik a közös céljaitok (és hogy milyen szerencsések:).
5. A résztvevők tudják meg előre, mire számíthatnak!
Előzetesen kommunikáljátok világosan, mire számítsanak a résztvevők, ne érjék őket (nagy) meglepetések! Fontos a résztvevői jogok és felelősségek megismerése is.
6. Adjatok teret a visszajelzéseknek, észrevételeknek!
Ha a résztvevőknek nem tetszik valami, ne mélyen zajló forrongásként terjedjen, mert ez megmérgezi az esemény hangulatát. Fontos, hogy legyen egy hivatalos tere a visszajelzéseknek, ahol jelezhetik, ha valami problémájuk van (ez lehet akár egy konzultációs idő biztosítása vagy egy üzenőfal).
+1 Legyetek rugalmasak! És mindig legyen egy B tervetek!
Cikksorozatunkban olyan tippeket gyűjtöttünk össze, melyekkel sikeresen navigálhattok a projekttervezés – pályázatírás – megvalósítás bermudaháromszögében, legyen szó technikai apróságokról vagy a megvalósítás során jelentkező kihívásokról.
Korábbi cikkek:
5 apróság, amin elcsúszhat a pályázatod
5 tipp, hogyan vond be TÉNYLEG a helyi közösséget
Ha ifjúsági projektet tervezel, erre a 7 dologra mindenképp figyelj
A sikeres tanulási folyamat 7 fontos lépése