Írta: dr. Bándi Tamás
A képzésre kettős céllal jelentkeztem. Tekintettel arra, hogy Budapest Főváros Önkormányzata Kulturális, Turisztikai, Sport és Ifjúságpolitikai Főosztályán főosztályvezető-helyettesként dolgozom, fontosnak tartom, hogy valamennyi, az irányításom alatt álló ágazat szakmai ismeretanyaga vonatkozásában fejlesszem magam - így az ifjúságpolitikai kérdésekben is -, másrészt önkormányzatunk kiemelt célja, hogy a fiatalokat bevonja a döntéshozatali folyamatokba. Felismertük, annak érdekében, hogy utóbbi célunkat szervezeti szinten megvalósíthassuk, tanulnunk kell másoktól - olyanoktól, akik rendelkeznek azzal az elméleti és gyakorlati tudással, melyek ismerete nélkül nem tudunk egyről a kettőre jutni.
Már az első napon világossá vált, hogy a képzés nem a klasszikus tanulási formát követi, azaz nem előadások következnek egymás után, ahol a résztvevőknek az az egy feladatuk van, hogy jegyzeteljenek - mintha egy felsőoktatásban zajló előadáson ülnének -, hanem elsősorban interaktív, csoportfeladatok alkotják a programot, melyek során a különböző országból érkezettek gyakorlati tapasztalataikat cserélik ki, és ezek a szinergiák képezik a tanulás alapját. Noha ez kezdetben idegennek tűnt, de hamar világossá vált, hogy a szervezeti céljaink megvalósítása szempontjából fontos, hogy a gyakorlati ismereteket, tapasztalatukat egymás között ütköztessük. Módszertanilag a képzés úgy épült fel, hogy az egyes szekciók csoportfeladatokkal kezdődtek meg, majd ahhoz kapcsoltak elméleti ismereteket a trénerek, ugyanis a céljuk azt volt, hogy inkább lehetséges értelmezési kereteket adjanak a résztvevőknek, felhasználva a csoportfoglalkozásokon elhangzott információkat, és ezzel segítve a résztvevőket abban, hogy maguk határozzák meg szervezetük fejlesztésének irányát a képzés témájában.
Kiemelném: a képzés hatékonyságát emelte az is, hogy Európa különböző országaiból gyűltek össze a résztvevők, akik eltérő, a témában eddig elért eredménnyel, tapasztalattal rendelkeznek, mely sokszínűvé tette a közösséget, de mindenkiben közös volt, hogy fejlődni szeretne.
Az elméleti tudás továbbadásában sokat segít a DemocracyReloading Toolkit felület, amely számos, a fiataloknak a döntéshozatali folyamatokba történő bevonásával kapcsolatos leírást tartalmaz, fókuszálva a téma tudományos ismeretterjesztő oldalára, kiegészítve gyakorlati feladatokkal. Reményeim szerint kollégáinkkal, akik szintén elkötelezettek az önkormányzat vállalása mellett a felület használatával - kiegészítve a képzésen szerzett, majd átadott ismeretekkel - sikerül kialakítani hatékony cselekvési programot, amely később megvalósíthatóvá válhat.