A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban a múzeumpedagógiai csapat munkáját vezetem, és jelenleg az Iskolai Közösségi Szolgálatos (IKSZ) fiatalok koordinálásával is én foglalkozom. Azért jelentkeztem erre a szemináriumra, hogy mind a múzeumpedagógiai, mind az IKSZ-es program keretében még izgalmasabb rendezvényeket, foglalkozásokat tudjunk kínálni, még több élményben gazdag projektet tudjunk kezdeményezni. Szerettem volna feltérképezni, hogy más európai múzeumokban milyen keretek között, hogyan foglalkoznak a fiatalokkal.
A spanyolországi szemináriumon sok olyan múzeumi kollégával találkoztam, akiknek szintén fontos, hogy a kiállításaikkal, projektjeikkel meg tudják szólítani a fiatalokat (15-25 éveseket). Néhány résztvevő pedig szabadúszóként vagy különböző ifjúsági szervezetektől érkezett, így ők új, friss nézőpontot kínáltak számunkra a közös munka során.
A program változatos elrendezésben tartalmazott műhelymunka és tréning elemeket, prezentációkat, múzeumlátogatásokat. Új módszereket is megismerhettünk: pl. a zombis játékot, amely a kommunikáció és a vezetés szerepéről gondolkodtatott el, kipróbálhattuk a speed dating egy érdekes módját, amelyben jobban megismerhettünk néhány résztvevőt. A silent discussion (néma párbeszéd) módszer mindenkinek nagyon tetszett, mert így talán izgalmasabb beszélgetések alakulhattak ki, mint szóban, és ami fontos, hogy írásban is megmaradt. Elgondolkoztam azon, hogy ezeket a módszereket, majd beépítem némelyik – középiskolás diákok számára tervezett – foglalkozásomba.
Nagyon inspirálónak találtam az utolsó napi látogatást az Altamira Múzeumba, amikor három foglalkozásba kukkanthattam bele, amelyekből szintén lehet módszereket átemelni a múzeumi munkánkba. Például, különösen érdekes volt a foltokban hiányos tájkép, amelyhez a résztvevőknek kellett odaillő tárgyakat keresni a kiállításban, azokat rajzolással rögzíteni, és a kis rajzaikat a nagy képen elhelyezni. Kíváncsi vagyok, hogy vajon működne-e ez a módszer, ami archív fotóinkkal is.
Szintén hasznosnak éreztük a Visual Thinking Strategies módszer bemutatását, amelyet egyik csapattársunk, Angelika vezetett a csodálatos valladolidi múzeumban. Elgondolkodtató volt azonban, hogy vajon a látogatók mennyire elégszenek meg a találgatásokkal, a beszélgetéssel egy-egy műalkotásról, vagy távoznak hiányérzettel egy-egy ilyen beszélgetés után, amiben igazából nem tudnak meg semmi biztosat a kiválasztott műalkotásokról.
Érdekes volt a feladat, amelyben meg kellett kérdeznünk a fiatalokat a múzeumbajárási szokásaikról, motivációikról. Mi elsősorban a múzeumban már bent levő fiatalokat kérdeztük meg, de jó lenne tudni, hogy mit mondtak azok, akik a múzeum előtt parkouroztak, illetve csak a slam poetry esten vettek részt.
A szeminárium mindenképpen nagyon hasznosnak bizonyult olyan szempontból is, hogy ráirányította a figyelmet a fiataloknál alkalmazható kommunikációs módszerekre – például elkezdtem használni a What’s Up?-ot. Illetve ennek hatására feladatként tűztem ki magamnak, hogy a következő hónapokban, években nagyobb hangsúlyt fektessek a budapesti ifjúsági szervezetek felkutatására és a velük való együttműködésekre az IKSZ-es és egyéb projekjeink kidolgozása során. Megerősített abban is, hogy jó úton járunk az ifjúsági trendek megfigyelésével és az azokhoz való csatlakozással (pl. nyomozós játékok és digitális útvonalak kidolgozásával). A különböző művészekkel való együttműködések szerepére is rácsodálkozhattunk, azonban a múzeumos kollégák azt is leszögezték maguknak, hogy ezek elsősorban akkor értékesek, ha a gyűjtemények és a kiállítások képezik az ilyen együttműködések alapját.
A megismert módszereket elsősorban ebben az írásos beszámolóban, illetve szóbeli beszélgetésekben fogom továbbadni a kollégáimnak. Nagyobb konferenciákon előadásokkal még szélesebb körben is terjesztem majd az itt tanultakat, illetve azokat a kérdéseket, felvetéseket, amelyeket a program során megvitattunk. Amennyiben az időm engedi, egy cikket is szeretnék írni a Magyar Múzeumok (online) folyóirat számára, egyedül vagy a másik két magyar kollégával, akikkel együtt kint voltunk.
Az általam vezetett Múzeumok és Látogatók Alapítványban pedig különböző rövid tréningeken fogom majd megosztani az itt megismert módszereket, és mélyebben megvitatni a szeminárium által felvetett kérdéseket.