A Youth work in the digital era című konferenciára azért jelentkeztem, mert iskolai szociális munkásként és önkéntesként a mindennapi munkám része a fiatalokkal való kommunikáció. Az egyéni segítő beszélgetéseken kívül prevenciós foglalkozásokat is tartok, főként általános és középiskolákban.
Ezek elsődleges témája az online térben való eligazodás, a bullying (bántalmazás) megelőzése és a digitális kompetenciák és intelligencia fejlesztése. Mi, ifjúsági szakemberek folyamatosan kell, hogy képezzük magukat, hiszen a technológia rendkívüli gyorsasággal fejlődik, a fiatalok ezt a nyelvet értik, ebbe nőttek bele. Egyben a közösségbe való tartozás érzését is gyakran a virtuális térben élik meg, aminek számos előnye és hátránya is van.
Ezeket szedte egy csokorba a konferencia: más és más európai országokból hoztak jó példákat a meghívott előadók. A szervezők kapcsolatépítésre és projektötletek megosztására is lehetőséget biztosítottak a résztvevőknek az első estén, ahol standokat állítottak fel, és bemutatkozhattak az európai szervezetek, egyesületek, segítők. Itt a fiatalokat segítő lelkisegély-vonaltól kezdve az online coachon keresztül a pályaorientációban segítséget nyújtó internetes platformig sok mindent meg lehetett tekinteni.
A digitális ifjúsági munka témakörén belül is változatos témákat ölelt fel a Luxemburgban töltött három nap. A jól felkészült, tapasztalt előadók ennek különböző aspektusait ismertették meg velünk, például a finnországi, luxemburgi és skóciai kezdeményezéseket, már futó sikeres programokat.
Alkalmunk nyílt ellátogatni a Makerspace nevű tudásközpontba, ahol kipróbálhattuk a kódolást az ott fejlesztett Kniwwelino program és eszköz segítségével, mely a gyerekek programozási készségeit és logikai gondolkodását játékos formában fejleszti.
Az internetbiztonsággal foglalkozó luxemburgi Bee Secure nevű szervezet is fogadott minket. Az ott dolgozó szakemberek személyes adataink biztonságáról, applikációkról, saját kiadványaikról beszéltek nekünk, majd a Tubes elnevezésű társasjátékot is megismerhettük. Hozzáférést kaptunk sok hasznos linkhez és módszertani fogáshoz, amelyeket munkánk során felhasználhatunk.
A rövid tanulmányút és érdekes előadások mellett két workshopot is választhattunk az érdeklődésünknek megfelelően. Én a szingapúri DQ (digitális intelligencia) modellt ismertető foglalkozáson, illetve az adatvédelmet és internetbiztonságot alaposan körüljáró műhelyen vettem részt.
Ez a konferencia azon kívül, hogy kellemes, inspiráló közegben zajlott, ahol minden körülményt megteremtettek a bőséges tapasztalatcseréhez és tanuláshoz, azért is hasznos volt, mert mind az elméleti, mind a gyakorlati tudás átadására nagy hangsúlyt fektettek.
Az itt hallottakat a munkám során, főleg a prevenciós foglalkozásokon tudom majd kamatoztatni, de tervezem, hogy a kollégáimmal is megosztom az itt tanultakat sok jó gyakorlatot, hiszen a "jövő a digitális ifjúsági munkáé, mely lassan, de biztosan teret hódít" - ahogyan ez a rendezvény is rámutatott.